Käes on pakitarne kõrghooaeg, mil pakimahud kahekordistuvad võrreldes tavaperioodiga. Et murevabalt jõuludele vastu minna, tasub meelde tuletada, milliseid tooteid on keelatud pakiga saata.

Smartpost Itella kliendikogemuse juhi Triin Parmsoo sõnul on jõulueelne aeg pakitarne kõige kiirem periood ning just sel ajal on oluline meelde tuletada, milliseid tooteid tohib paki teel saata ning milliseid mitte. Paraku on see just ka kõige tihedam aeg, mil üritatakse saata ka keelatud kaupa.

„Jõuluperioodil tuleb ka meil aeg-ajalt ette üllatusi keelatud saadetiste näol. Tihemini üritatakse jõuluks lähedastele sularaha või kiiresti riknevaid toiduained saata. Harvemini ka näiteks pürotehnikat aastavahetuseks – need on kõik keelatud saadetiste nimekirjas ja kullerfirma selliste pakkide eest ei vastuta,“ selgitas Parmsoo ning lisas, et vastavate saadetiste hulka kuuluvad nii kulleriga kui ka pakiautomaadist teele pandud pakid.

Smartpost Itella kliendikogemuse juhi sõnul on keelatud saadetiste nimekiri pikk ning on koostatud lähtudes teenuse turvalisusest.

„Smartpost Itellal on õigus keelatud sisuga saadetiste edastamine peatada ning hävitada kõik pakid, mis on ohtlikud meie töötajate või kolmandata isikute tervisele, varale, keskkonnale või teistele saadetistele. Turvalisuse huvides kontrollitakse saadetiste sisu pisteliselt,“ sõnas Parmsoo. Ta lisas, et keelatud saadetistega tekitatud kahjud või kulud tuleb hüvitada paki saatjal.

Nimekiri toodetest, mida on posti teel keelatud saata:

  • Kiiresti riknevad toiduained (näiteks kala- ja lihatooted)
  • Radioaktiivsed, lõhke-, söövitavad (sh. aku), mürk-, tuleohtlikud, külmakartlikud ained
  • Raha, käibel olevad mündid, väärtpaberid, obligatsioonid, väärismetallid ja -kivid
  • Narkootilised ja psühhotroopsed ained
  • Laskemoonad ja relvad
  • Magnetid
  • Vastava pakenduseta teravad esemed
  • Elustaimed, -loomad, -linnud, -kalad
  • Vedelikuga täidetud anumad, mis ei ole lekkimiskindlalt suletud ja purunemiskindlalt pakendatud
  • Dokumendid, sh isikut tõendavad dokumendid, reisidokumendid, eristaatust andvad load või dokumendid

Eestit on tabanud personalikriis, mistõttu on töökäte puudus tuntav pea igas valdkonnas. Kuidas mõjutab personalikriis logistikasektorit ning mida toob tulevik, selgitab Itella Estonia personalijuht Marita Kaidme.

„Turul käib tugev olelusvõitlus töötajate pärast. Sobivaid inimesi meelitatakse vabadele töökohtadele nii suurema palga kui ka muude nippide ja trikkidega. Logistikasektoris sobiva tööjõu leidmine on veel eriti keeruline, sest lisaks oma valdkonnale konkureeritakse ka toomis-, tööstus-, ehitus- ja tehnoloogiasektoriga,“ sõnas Itella Estonia personalijuhi Marita Kaidme. Ta lisas, et täitmata ametikohad tekitavad mitmeid murekohti – ühest küljest tõuseb stress olemasolevatel töötajatel, kes peavad puudujäägi ise katma ning teisest küljest on tunda laialdast ebakindlust, sest tihe konkurents töökäte pärast tekitab ka tavapärasest suuremat tööjõu voolavust.

Kaidme nentis, et logistikasektoris on kõige suurem puudus just lihtsamates töölõikudes ning see on tingitud eelkõige sektori liiga aeglasest digitaliseerimisest.

„Logistikasektor vajab digitaliseerimist nii andmetöötluse- kui ka füüsilise töö osas, kuid arengud on aeglased, sest toiminguteks vajaminevad investeeringud on väga suured. Samal ajal seisame silmitsi olukorraga, kus palgasurve ning transpordi hinnad aina kasvavad – sealjuures ei taha keegi olla konkurentidest esimene, kes oma teenuse hinda tõstab, sest kliendid on hinnatundlikud,“ selgitas Kaidme. Ta märkis, et niigi raskele olukorrale keeras vinti peale koroonakriis, mis muutis keerulisemaks ka välistöötajate Eestisse toomise.

Tehisintellekt tooks leevendust

Itella Estonia personalijuhi sõnul peitub logistikasektori tööjõu probleemide lahendus eelkõige füüsilise töö automatiseerimises, sest just selle lõikes on käärid kõige suuremad. „Tehisintellekt võtab kindlasti lähitulevikus paljud töökohad üle – pakirobotid juba sõidavad meie teedel ning ka robotkomplekteerimine pole enam uudis, sest teatud ravimifirmad kasutavad neid juba aastaid. Heaks indikatsiooniks on ka Eesti oma Starship Technologies, kes on käesoleva aasta üheksa kuuga teinud juba miljon tarnet – eelmise miljoni saavutamine võttis neil aega kuus aastat. Seega on areng olnud eksponentsiaalne,“ tõi Kaidme välja.

Siiski usub ta, et ulmefilmi-laadset stsenaariumit, kus tehisintellekt töökohad täielikult üle võtab ei ole vaja karta, sest seal kus on tehnika, on tarvis vahele ka inimest. „Ka meie sektori võtmesõnaks on elukestev õpe. Igaüks peab ise hoolitsema selle eest, et olla konkurentsivõimeline ka tulevikus, “ sõnas Kaidme.

Palju hinnatakse pehmeid väärtuseid

Itella Estonia personalijuhi sõnul on tööjõuturul palgasurve tugev ja lõpmatuseni ei saa sellega kaasa minna ükski tööandja, kuid toob siiski välja, et palganumbri kõrval hinnatakse üha enam hoopis pehmemaid väärtuseid.

„Oktoobrikuus viidi Itellas läbi töötajate rahulolu-uuring, milles keskenduti töötajate pühendumusele. Selgus, et töötajad andsid kõrge hinde otsese juhi toetusele, mõtestatud tööle, selgetele eesmärkidele ja headele suhetele töökaaslastega, mis näitab, et asume Maslow püramiidi mõistes üsna tipus. See on kindlasti koht, kuhu kõik tööandjad peaksid tahtma pürgida,“ selgitas Kaidme.

Ta tõi välja, et Itellas on hetkel tööl nelja eri generatsiooni inimesed – kõige noorem on 18-aastane ja kõige vanem 68-aastane.

Oleme taas laiendanud pakiautomaatide võrgustikku. Novembrikuus oleme avanud uued pakiautomaadid järgmistes kohtades:

  • Raasiku Meierei poe pakimajake
  • Rapla Hepa tankla pakimajake
  • Suure-Jaani Konsumi pakimajake
  • Ääsmäe Meie poe pakimajake
  • Ihaste Konsumi pakimajake
  • Koonga bussiterminal

Uued pakipunktid avasime:

  • Kivi-Vigala kauplus
  • Valgu kauplus
  • Jõesuu KülaKohvik
  • Häädemeeste ehitusmaterjalide kauplus
  • Oru Hiie pood
  • Selja Meierei kauplus

Laiendasime oma järgmistes asukohtades paiknevaid pakiautomaate:

  • Rakvere Vaala keskus
  • Arsenal Keskus Tallinnas

Paki saatmine ja tagastamine meie uudsetest valgetest pakiautomaatidest tuleb vormistada iseteeninduses my.smartpost.ee. Paki saab teele panna ainult sellest pakiautomaadist, mis on saatmiseks valitud. Uksekood kehtib saadetise vormistamise hetkest kuni järgmise päeva õhtuni, mil kauplus suletakse. Pakimajakestesse on ligipääs 24/7.

Pakimajakeste uksel on nutilukk, mis avaneb sama PIN-koodiga, millega avatakse ka pakiautomaadi kapiuks.

Valged pakiautomaadid võimaldavad pakkide kiiret saatmist ja väljastust, sest samaaegselt saavad automaati kasutada mitu klienti.

8. novembril toimunud e-smaspäev tõstis Eesti e-kaubanduse käibe kolmekordseks. Seetõttu on ka Smartposti pakimahud erakordselt suured. Pakkide kiiremaks liikumiseks palume kõigil pakisaajatel neile võimalikult kiiresti järele tulla – nii saab vabanenud pakiautomaadi kappi järgmise paki panna. Seetõttu on võimalik ka pakkide hilinemine. Vabandame.

Kõik, kes pakkidele vähem kui 4 tunniga järele tulevad, osalevad loosimises, mille auhinnad on välja pannud Kehapood. Rohkem infot siit.

Seekord tegid e-smaspäeval 283 veebipoodi ulatuslikke eripakkumisi. Osalejate arv oli suurem kui kunagi varem, näiteks möödunud aasta sügisel toimunud ühiskampaanias osales 151 ettevõtet.

„Sellise kasvu saavutamine on seda imetlusväärsem, et e-kaubanduse kogumaht on koroonaviiruse ajastu pööraste arengute tõttu käesolevaks sügiseks niigi umbes kaks korda suurem, kui see oli 2019. aastal. Lisaks oli tänavuse e-smaspäeva käive ligi 50% suurem kui mullu samal ajal,“ teatas Maksekeskus AS-i juhatuse esimees Art Lukas. Rohkem infot siit.

 

Astangu Rimi Smartposti pakiautomaat on laiendustöödeks suletud 25. novembrini.

Sel perioodil suunatakse sinna saadetud pakid ümber meie lähimatesse pakiautomaatidesse – Haabersti Rimisse või Rocca Al Mare Keskusesse.

Plaanime automaadi taas avada 26. novembril ja seda siis pisut muutunud asukohas – maja peasissepääsu kõrval.